DROMEN EN DOEN

Wij stellen graag de mensen van Stichting Golden Cage aan u voor. Zij organiseren zowel voor VO als PO projectdagen met een combinatie van voorstelling en workshops.

Allen gericht op het maken van keuzes en het volgen van de dromen door de leerlingen.

We laten hen hieronder aan ’t woord:

 

Dromen en Doen / #Lifegoals

Wij zijn Inger (28) en Matthijs (31), van Stichting Golden Cage. Tijdens onze opleidingen (Theater docent en Rockacademie in Tilburg, respectievelijk) werden we vaak ingehuurd om workshops en voorstellingen te komen geven op basis- en middelbare scholen. Hartstikke leuk, maar het bevredigde nooit helemaal. We hadden het gevoel dat er meer uit te halen viel, om leerlingen (van alle niveaus en leeftijden) te leren wat creativiteit is en wat je ermee kunt doen. Dit gevoel besloten we toe te passen op een lastige vraag: wat zijn jouw toekomstdromen? Dat werd het programma Dromen & Doen. We hebben dit project bijna 150 keer mogen doen in heel Nederland. We zijn daarom ontzettend blij met de samenwerking met IUDK om de volgende stap te zetten.

 

Waarom zijn jullie begonnen met deze projecten?

Wij werden na onze kunstopleidingen vaak ingehuurd door scholen om lessen in een bepaalde kunstvorm te geven, vaak als onderdeel van een 'gefragmenteerde' projectweek. Naarmate de lessen vorderden, begon er een vraag bij ons te borrelen: "Wat hebben scholieren nou écht aan kunst?". Vanuit die vraag zijn we projecten gaan opzetten met als doel leerlingen via kunst te laten nadenken over belangrijke thema's. 

 

Hoe ontstond het idee voor Nog Even Dromen?
We zagen een nieuwe ontwikkeling ontstaan onder jongeren: we leven natuurlijk in een te gek land waar bijna alles mogelijk is. Door al die mogelijkheden ontstaat er onder jongeren echter steeds meer keuzestress. Want hoe weet je dat de keuze die je nu maakt niet ‘de verkeerde’ is? En hoe maak je überhaupt een keuze? Hier wilden we wat mee en zo ontstond het programma 'Dromen & Doen' voor middelbare scholen. Dat mochten we inmiddels bijna 150 keer uitvoeren door heel Nederland!
Wij geloven vooral in de kracht van volledige dagprogramma's met een kop-romp-staart, vandaar dat we een voorstelling met aansluitend lesprogramma hebben gemaakt.

 

Waarom is de voorstelling #Lifegoals interactief?
We wilden vooral een voorstelling maken waarin het écht om de leerlingen draait en hen geen kant-en-klare les opleggen. Daarom is de openheid en interactie zo belangrijk. We leggen het lot van de acteurs letterlijk in de handen van het publiek. Wat vinden zij dat er moet gebeuren en waarom? We willen het gesprek tussen leerlingen en acteurs altijd zo open en echt mogelijk krijgen en hen daarbij niets voorhouden wat er niet is, want laten we eerlijk zijn: jongeren van die leeftijd prikken overal zo doorheen! 

 

Wat is jullie wens met dit programma?
We willen scholieren de essentie van hun eigen creativiteit bijbrengen en daarmee laten nadenken over iets persoonlijks, zoals hun eigen toekomst. Als zij later één keer terugdenken aan 'onze' dag en ze nieuwe 'tools' hebben meegegeven om problemen op te lossen, dan is onze missie meer dan geslaagd!