top of page
Zoeken

Kruipen in de huid van Floortje Bloem

Bijgewerkt op: 7 minuten geleden

Interview met Camille Pidou

Tijdens het Holland Dance Festival gaat de voorstelling Het verrotte leven van Floortje Bloem (14+) in première in Korzo: op 5 februari 19.15 uur.

Het Verrotte leven van Floortje Bloem Een recht in het hart rakende dansbewerking van het beroemde boek van Yvonne Keuls.

Een selectie van personages uit het oorspronkelijke boek staat in een populaire talkshow-setting lijnrecht tegenover elkaar. Wie is de schuldige van het heftige leven van Floortje Bloem?




Hoe reageerde je toen Lonneke van Leth je vroeg om de rol van Floortje op je te nemen in ‘Het verrotte leven van Floortje Bloem’? ‘’Ik vond het zo ontzettend leuk en een grote uitdaging. Maar ik was vooral dankbaar dat zij mij het vertrouwen geeft om zo’n bijzonder personage te mogen dansen.’’

Heb je al vaker solovoorstellingen gedaan als danseres? ‘’Nee, het is mijn eerste solovoorstelling. Ik heb enkel kleine stukjes alleen gedanst. Maar een hele solovoorstelling,... dat is de


eerste keer voor mij.’’

De problemen waar Floortje in haar vroege leven mee te maken krijgt zijn uiteenlopend: verslaving, uit huis plaatsing, pedofilie, verlatingsangst, spijbelen. Al deze onderdelen passeren de revue. Wat had je nodig om je goed te kunnen voorbereiden en te verplaatsen in dit personage? ‘’Ik heb het boek als luisterboek geluisterd in de auto, dat was voor mij de eerste stap. Om zo een rol te interpreteren heb je inlevingsvermogen nodig. Ik kan heel snel geraakt worden. Ik heb daarom mijn fantasie gebruikt om de situaties te kunnen voelen.’’ Welk aspect uit de voorstelling vind jij het meest urgent om te delen met jong publiek? En waarom? ‘’Dat een situatie heel snel uit de hand kan lopen… Elke beslissing die ze nemen hebben gevolgen voor hun toekomst. Maar vooral; achter elk persoon staat een verhaal, soms weten wij niet eens de helft van wat iemand heeft meegemaakt. Het is ook belangrijk om iemand te hebben met wie je kan praten en met hem/haar al jouw problemen kan bespreken. Sommige situaties kan je niet alleen oplossen.’’

Wat is de beste tip die jij van de artistiek leiders, Lonneke van Leth en Vincent de Kooker, gekregen hebt tijdens het repetitieproces? ‘’Oooh moeilijk! Ik heb veel tips


gekregen. Wat het meest is blijven hangen zijn de gesprekken die wij hadden over ieders eigen visie en opvatting over Floortje. Deze gesprekken hebben mij toen inzicht gegeven in een totaal andere kant van Floortje.’’ Jij bent zelf een moeder. Heb jij als jonge moeder wellicht een visie op de manier waarop jij jouw kindje wil laten opgroeien in vergelijking met de jeugd van Floortje. Wat is volgens jou belangrijk om een kind een prettige kindertijd te geven? ‘’Vertrouwen, liefde, goed luisteren naar je kind, stabiliteit, kader, grenzen en respect. Dit zijn waarden die heel belangrijk zijn om een prettige kindertijd en een gezonde start aan een kind te geven.’’ Verhalende dans is kenmerkend voo


r de choreografische stijl van Lonneke van Leth. Wat voeg jij als danser eraan toe om dit te versterken? ‘’Alle dansstappen die Lonneke maakt hebben een betekenis. Als danser voeg ik de inleving toe, ik praat tegen mijzelf. Het is ook belangrijk om elke keer dat ik de dansstappen het verhaal en de betekenis blijf voelen.’’ Stel dat jij Floortje één dezer dagen tegen het lijf zou lopen, wat zou je haar dan willen zeggen of vragen? ‘’Heb je honger, dorst, koud? Heb je hulp nodig? Wat kan ik voor je doen?’’

Jongeren hebben de neiging om grenzen op te zoeken. Hoe was jij als puber? ‘’Ik was best braaf… Ik zat in een internaat van mijn 13de tot mijn 18de. Het meest rebelse dat ik heb gedaan is in het weekend uitgaan zonder dat mijn ouder toestemming hadden gegeven.’’ Mochten docenten, ouders, leerlingen of studenten twijfelen om deze voorstelling te boeken, wat zou je hen dan mee willen geven? ‘’Deze voorstelling is heel toegankelijk voor iedereen. En ik denk dat veel jongeren zich kunnen verhouden tot sommige situaties of dat zij mensen in dergelijke situaties kennen. Ook kunnen jongeren in deze voorstelling zien dat verschillende soorten kunst samen kunnen komen. Het oorspronkelijke verhaal is een literatuurboek. Wij gebruiken dans, theater, video en decor om het verhaal op toneel neer te zetten. Het is ook een manier om dans te introduceren bij deze doelgroep. De gebruikte dansstijl is heel modern, daarbij wordt het verhaal letterlijk verteld door acteurs op de videobeelden wat de emoties van de dans versterken en begrijpelijk maakt. Dit maakt de kennismaking met dans toegankelijk.’’



bottom of page