top of page
Zoeken

Interview Epos Ensemble

Het Epos Ensemble combineert klassiek muziek met Verteltheater, en ontwikkelt 

hierbij een geheel eigen idioom.



Jullie zijn alweer 2 jaar actief bij IUDK. Een voorstelrondje van musici en vertellers. Kunnen jullie wat vertellen over jullie achtergrond en instrumentarium?


Alle vijf de musici van het Epos Ensemble hebben aan het conservatorium gestudeerd, tot en met een master aan toe en zijn dus professionele musici. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: we zijn ook allemaal graag breed georiënteerd en hebben naast het musiceren allemaal nog andere studies en werkzaamheden. En allemaal hebben we de behoefte om nog méér creativiteit kwijt te kunnen; daar leent muziektheater maken zich uitstekend voor!


In de klassieke muziek is onze samenstelling van instrumenten, fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot, een traditionele bezetting -genaamd “blaaskwintet”- waar al sinds de 19e eeuw veel prachtige muziek voor geschreven is. We maken dan ook dankbaar gebruik van het vele repertoire hiervoor!

Voor onze grote voorstellingen gaan we daarbij ook de samenwerking aan met een verteller, een professioneel acteur. 



We kiezen daarvoor zorgvuldig acteurs uit die ook heel muzikaal zijn, kunnen zingen en een verfijnd gevoel voor muzikale timing én natuurlijk voor kinderen hebben.


Wanneer en waarom zijn jullie met het Epos Ensemble begonnen?


Katinka (hobo) en Lindy (hoorn) speelden ooit voor een conservatoriumproject een keer “Peter en de Wolf” op een basisschool met een blaaskwintet en een verteller. Eenmaal afgestudeerd bleef bij hen hangen hoe leuk dat was, en ontstond het idee om dat kwintet nieuw leven in te blazen. Dat begon klein in 2016, nog onder een andere naam en met nog andere mensen, maar dat groeide uit tot het Epos Ensemble zoals het nu is. 


Overigens zijn we toen in het begin wel weer gaan repeteren op Peter en de Wolf, maar dat is nooit tot een uitvoering gekomen: we kwamen erachter dat we het veel leuker vonden om zelf nieuwe voorstellingen te maken!


Naast vrije voorstellingen spelen jullie veel schoolvoorstellingen. Hoe bevalt dat en hoe open staan de kinderen voor de klassieke muziek?


Dat bevalt heel goed! Het voegt ook echt wat toe als de kinderen in de klas vooraf al met het lespakket bezig zijn geweest: we hebben bij iedere voorstelling een liedje wat een paar keer terugkeert, en wat de kinderen kunnen meezingen als ze dat in de klas al geoefend hebben. Wij worden er zelf enorm blij van als een zaal vol kinderen óns liedje luidkeels meezingt, dat is zo leuk! Maar ook als de kinderen al weten hoe onze instrumenten heten doordat ze dat in de klas al geleerd hebben, is dat fantastisch!

Kinderen staan zeker open voor de klassieke muziek die wij brengen, mede omdat we die zo integreren in het verhaal, dat er veel beleving bij komt kijken.


We hebben niet voor niets kinderen als doelgroep gekozen: enerzijds omdat we niets liever willen dan hen kennis laten maken met de rijkdom van live klassieke muziek en blaasinstrumenten spelen, anderzijds omdat kinderen voor ons zo’n leuk publiek vormen. Ze geven zo’n eerlijke en duidelijke respons bij alles; je merkt voortdurend aan ze of je ze hebt, of niet. Dat is bij volwassen publiek wel eens anders...


De voorstelling wordt erg goed ontvangen. Zijn jullie verrast door de respons?


Een beetje wel. De coronaperiode was een lastige tijd voor ons. We waren bezig met het maken van een nieuwe voorstelling, maar door alle omstandigheden liep dat maakproces best wat vertraging op, dat ging allemaal zeker niet vanzelf. Maar toen na corona alles weer een beetje op gang kwam, begon die nieuwe voorstelling heel goed te lopen en konden we meer voorstellingen spelen dan ooit tevoren. Daarin hebben we ook heel veel te danken aan de samenwerkingen die we zijn aangegaan met een regisseur, acteur en scenograaf: stuk voor stuk fantastische mensen waar we het erg mee hebben getroffen! En niet te vergeten door de samenwerking met IUDK, waardoor we op zoveel scholen terecht kunnen!

 

Zijn er reacties die eruit springen? 


We hebben heel erg veel mooie reacties en complimenten gehad. Als ik er zo over nadenk, valt het misschien juist op dat we eigenlijk nooit negatieve reacties hebben gekregen zelfs. Onze voorstellingen maken we meestal naar het verhaal van een kinderboek. Stiekem wegen de enthousiaste reacties die we kregen van de auteurs van die boeken nadat ze onze voorstelling hadden bezocht, wel een beetje extra mee. En dat we afgelopen jaar voor de Niekie van den Berg Prijs genomineerd werden was ook een aangename verrassing. Maar het blijven toch vooral de reacties van de kinderen tijdens voorstellingen die we als onze grootste beloning ervaren!

 

Naast de voorstelling valt ook de verzorgdheid van lespakket en pr-materiaal op. Maken jullie dit zelf?


Zoals eerder genoemd, hebben wij allemaal ook nog zo onze nevenwerkzaamheden. We hebben samen veel aanvullende kwaliteiten en kundes waardoor we dit inderdaad zelf binnen de groep kunnen creëren. Met twee personen met een orthopedgogiek achtergrond, eentje met een pabo-opleiding, eentje met een vormgevingsachtergrond, en daarnaast ieder van ons met ervaring met muziekles geven aan kinderen, hebben we wel alles in huis om hier iets moois en verzorgds van te kunnen maken. Door dit binnen de groep te houden, blijft het ook dicht bij ons staan en blijft het coherent met de voorstellingen die we maken.

 



Na de Wraak van Lorre en Olifantje in het Bos is Boutje van de Rommelberg de derde voorstelling. Zijn er al plannen voor een nieuwe voorstelling? 


Er zijn zeker plannen dát er weer een nieuwe voorstelling aan gaat komen. Wát voor iets dat wordt, die plannen moeten nog verder gemaakt en uitgebroed worden...

bottom of page